Bewust klikken doe je vooral vóór het afrekenen... erná is het vaak te laat!

Nieuws en Actualiteiten

Maart 2011

Start campagne "Ik Klik Bewust"

Onlangs is de campagne "Ik Klik Bewust" van start gegaan. Doel van de campagne is bezoekers van website's en webwinkels bewust te maken van de mogelijkheden om informatie in te winnen over website eigenaren en marktplaats handelaren.

Deelnemende Website

bagageplaza-koffers-tassen-webwinkel.jpg

Interview initiatief 'Ik Klik Bewust'-campagne

Bewuster en veiliger internetgebruik. Als het aan Pascal Smits ligt, initiatiefnemer van de 'Ik Klik Bewust'-campagne, gaat het er echt van komen en behoren online aankopen bij dubieuze aanbieders en het onveilig verstrekken van persoonlijke gegevens tot het verleden.

"De grote hoeveelheid meldingen van online oplichtingspraktijken en identiteitsdiefstal motiveerde mij mijn kennis ten goede aan te wenden. Ik startte een onderzoek naar de mogelijkheden om dit soort vervelende en voor veel mensen zelfs zeer ingrijpende gebeurtenissen tegen te gaan", vervolgt Smits, oprichter van Enline Internet Solutions (1999) en sinds 1994 actief op het internet.

Gedurende het onderzoek ontdekte hij dat veel website- en webwinkelbezoekers niet weten dat er mogelijkheden bestaan om informatie over de betreffende website en/of de uitbater te vinden. In veel gevallen worden mensen op basis van een goed verhaal of scherpe prijs overgehaald tot aankoop over te gaan of tot het verstrekken van persoonlijke gegevens. Zonder enige vorm van controle.

"Ik stuitte vrijwel direct op de mogelijkheid voor webwinkeleigenaren om zich aan te sluiten bij een thuiswinkelwaarborgorganisatie", vervolgt hij zijn verhaal. "De ondernemers die deze stap zetten willen zich onderscheiden ten opzichte van malafide bedrijven en zien het als een middel om het vertrouwen van de consument voor zich te winnen. De entreegelden en jaarlijkse kosten voor certificering door deze organisatie zijn niet gering en kunnen zelfs oplopen tot een bedrag van 20.500 euro per jaar. Ik ben echter van mening dat niet alleen zeer kapitaalkrachtige webwinkeliers in staat moeten worden gesteld zich positief te onderscheiden. Ook reguliere websites en kleine webwinkels verdienen het om zich middels een laagdrempelig systeem als 'zeer betrouwbaar' te kunnen profileren."

Dat het initiatief van Smits wordt toegejuicht, blijkt onder meer uit het feit dat gerenommeerde webwinkels van Dorel Nederland (met merken als Maxi-Cosi en Quinny), een webwinkel voor Institut Esthederm-producten en de webwinkel van Keurslager van Melick al naar volle tevredenheid aan de campagne deelnemen.

Eigenaren van websites en webwinkels die het keurmerk van de 'Ik Klik Bewust'-campagne voeren, worden aan strenge voorwaarden getoetst. Pas nadat duidelijk is dat aan alle eisen wordt voldaan, mag het 'Ik Klik Bewust'-logo op de website worden opgenomen. Bezoekers van deze websites kunnen vervolgens met één muisklik op het logo informatie raadplegen over het bedrijf. "In één oogopslag zie je met wie je van doen hebt op het certificaat dat wordt getoond. Bovendien kunnen ervaringen met het bedrijf worden gedeeld en kan de bezoeker zijn waardering uitspreken middels een puntensysteem."

Deelname aan de 'Ik Klik Bewust'-campagne is gratis. De kosten voor de beoordeling bedragen 89,- euro, exclusief btw. Voor dit bedrag worden de website/webwinkel en exploitant beoordeeld én wordt het interactief certificaat aangemaakt welke 12 maanden geldig blijft. Kijk voor meer informatie over de campagne en voorwaarden op www.ikklikbewust.nl.